Jane Kønig ble ferdig som klesdesigner fra Danmarks Designskole i 1986. Underveis skapte Jane smykker til prosjektene sine, og etter hvert ble smykker hennes foretrukne arbeidsfelt. Jane åpnet sin første butikk i København sentrum i 1989, og i dag selges smykkene i to flaggskipbutikker, en verdensomspennende nettbutikk og hos utvalgte forhandlere over hele Europa.
Når Jane Kønig designer, gjør hun det med lidenskap og basert på personlig inspirasjon. Smykkeuniverset er lekent og elektrisk, og alle smykkene hennes er tidløse og klassiske med en underfundig vri.
Jane Kønigs filosofi er å utfordre kvinners måte å bære smykker på og å få dem til å eksperimentere med utseendet sitt.
TIDSLINJE
1980: Jane studerer på Tilskærer Akademi (syskole) i København
1983: Deltar i Smirnoffs designkonkurranse og vinner
1983: Deltar i Charlottenborg vårutstilling
1986: Blir ferdig som klesdesigner fra Danmarks Designskole
1989: Åpner sin første butikk og verksted i Møntergade i København sentrum
1992: Mottar «Golden Thimble» tildelt av Wonderful Copenhagen
1994: Begynner å selge smykkene sine til utvalgte forhandlere
1996: Har en fremvisning på utstillingen «Copenhagen Dresses» på Nationalmuseet i København
1996/1998: Deltar i gruppeutstillingen «Hyper Hall» i Øksnehallen
1998: Organiserer en retrospektiv utstilling i Øksnehallen av hennes eget arbeid
1999: Mottar St. Loye-prisen
2003: Støtter den danske Hjerteforeningen med en smykkeserie
2008: Flytter butikken til de stemningsfulle lokalene i Gothersgade 54 i København sentrum
2010: Janes sønn, Jeff Kønig, blir medeier av firmaet. Han utvider forretningen til også å omfatte nettbutikken
2015: Jane designer en elefant til «Elefashion» for å støtte bevaringsarbeidet for elefanter
2016: Jane lanserer en eksklusiv limited edition gullkolleksjon, «The Golden Box»
2017: Jane åpner en flaggskipbutikk i Badstuegade 8 i Aarhus
2018: Jane erstatter sin norske pop-up-butikk med en permanent flaggskipbutikk i Oslo
2018: Jane er ambassadør i Dansk Røde Kors’ Klub 10 i 2018/19
Janes smykker har blitt brukt til en lang rekke moteshow og har blitt vist i nyhets- og featureartikler i ukeblader og aviser over hele verden.